duminică, 27 ianuarie 2013

LACRIMA DIN CIZMĂ,


Se potriveste de minune cu viata pe care am dus-o in Armata. Ce stiu unii...
LACRIMA DIN CIZMĂ,

 I-am apărat şi eu.
 Fără să am reproş
.Acum îmi este greu.
 Dar ei mă dau la coş.

 Sufăr de mai multe
.Deloc nu-s bucuros.
 Aş spune eu nevrute,
 Dar nu este frumos.

Ştiţi voi ce-i ăla marş
În arşiţa de vară
Pe cap cască de metal
Bătătura să te doară?

Aţi purtat vreodată
Cizme în toiul verii?
Să staţi în câmpul ars
Fără plăcerea berii?

Ai stors ciorapii uzi
Din cizmele pline
Cu sudoarea adunată
Ce s-a scurs din tine?

Ai stat vreodată
Încălţat o săptămână
Zi şi noapte ne-mbăiat
Fără mâncare bună?

Ai mers cu tancul încălzit
Pe-o arşiţă nebună?
Ai tras cu tunul zăpăcit
S-auzi în cap ce-ţi sună

Ai mâncat în gamela
Din raniţa prăfuită
Şi felu-ntâi şi felul doi
C-o lingură coclită?

Ai mâncat ceva stricat
Burta să te doară?
Ai păzit sârma ghimpată
În gerul de afară?

Ai băut apă din baltă
Sufocat de sete?
Atunci eu te apăram
Alţii se distrau cu fete

O viaţă am îmbrăcat
Un veston de militar
Deşi a fost la curăţat
Îţi lasă gust amar.


Col.(r) Nour Constantin

DREPTATE PÂNĂ LA ALEGERI


ponta si copiatul

Un răspuns dat de generalul Dobriţoiu pe pagina sa de facebook, mă face să încerc să lămuresc anumite aspecte pentru a evita deziluziile celor care încă mai speră dar şi pentru a arăta cum e situaţia. Adevărul, sau situaţia, bună sau rea, trebuie cunoscute, acceptate şi întreprinse eforturi pe direcţia pe care se poate face ceva şi nu aiurea. Altfel fie ne batem cu morile de vânt fie visăm cu ochii deschişi, fie vom căuta vinovaţi acolo unde nu sunt.
Bineînţeles subiectul sunt pensiile militare şi cineva îl întreba pe fostul ministru de ce nu a intervenit la o emisiune tv pe subiectul pensiilor, să lămurească problema, că altceva nu avea oricum ce să facă. Iată răspunsul dar de domnul Dobriţoiu:
„Până acum, AUDITUL a constatat, numai din evaluarea modului de recalculare pentru pensionarii din Bucureşti şi Jud Ilfov, că MApN cheltuie în plus peste 500 mii de euro pe lună ca urmare a creşterii multor pensii fără documente justificative, sau ca urmare a unor documente false. Deci, având în vedere că suma necesară pentru întregirea pensiilor diminuate este de 5 mil euro anual, aceasta ar putea fi acoperită din sumele mărite în mod oneros, iar evaluarea, după cum spuneam acoperă o arie geografică restrânsă, urmând ca Auditul şi Curtea de Conturi a României – care din luna Ianuarie este implicată în proces – să extindă evaluarea asupra tuturor judeţelor, deci se aşteaptă că se vor economisi mult mai mulţi bani.
Oricum, de la nivel legislativ, vom accelera procesul de elaborare a noii legi ocupaţionale, a unei noi legi a statutului cadrelor militare. Deci, nu voi face niciun pas înapoi pt îndreptarea acestei mizerii generate de derbedeii care ne-au băgat mâna în buzunar banditeşte.
Cu stimă,
Corneliu Dobritoiu”
Nu ştiu în ce măsură a convenit răspunsul, dar cine se bucură face o mare greşeală.
Ce ne informează domnul general? Nimic altceva decât ce ştiam şi noi dar acum ceea ce susţinem noi de 2 ani, este confirmat de un audit, şi anume faptul că procesul de recalculare/revizuire a pensiilor militarilor s-a făcut din avion, fără a respecta nici o lege, a fost un fel de haiducie, s-a luat de la ofiţeri sau de la cei cu pensiile mai mari (unii dintre ei, e adevărat cu pensii „aranjate” cu câteva luni înainte de pensionare, prin gărzi, paraşutări, zboruri, distrugeri, salarii de merit, prime de comandă, etc) câte 10-15 milioane şi s-a dat la alţii care aveau pensii de 12-1300, câte 50, 100 de lei, poate mai mult. Şi aşa a fost nemulţumit un om, dar au mărit pensia la 10-15. Aceasta a fost marea inginerie a lui Oprea. Mulţi s-au bucurat şi încă se mai bucură, dar partea proastă este că aceste măriri nu au avut în mare parte nici o bază legală, măririle s-au făcut după ureche, de genul „dă-i bă şi ăluia acolo să îi crească puţin”. La nici un rezervist nu a sosit acasă un document cu metoda de calcul, datele care au stat la baza acelui calcul şi nici justificări ale creşterii sau scăderii pensiei. Au venit doar nişte hârtii cu veniturile obţinute în carieră dar în 99% din cazuri acestea erau greşite. Oamenii au făcut contestaţie au arătat că documentaţia este greşită, la unii au venit alte decizii, „ajustate” la alţii nu, dar nici unul nu a primit justificarea corecţiilor sau a calculelor.
La alţii, care au fost mai „colţoşi” dacă avuseseră vechime completă şi cazul tindea să facă probleme, s-au dat decizii cu revenire sau mărire, ca să  le astupe gura, dar tot fără justificare.
La unii, care erau membri UNPR sau aveau pile la partidul de suflet al lui Oprea, a fost suficient să dea un nume şi numărul de dosar de pensionare şi pensia le-a săltat simţitor. De unde şi cum? După acelaşi principiu ca şi până acum, sau cu ajutorul unei legi date „la secret” HG 1294/2001 completată şi modificată cu HG S-1019/2010. Această hotărâre, deşi de larg consum a fost secretizată pentru a nu avea acces la ea toţi cei interesaţi, ba mai mult unii şefi de personal din MApN susţineau că nu se aplică la toţi, nu este retroactivă, deşi se specifică în mod clar în ea că se aplică şi celor pensionaţi înainte de modificare, cu atât mai mult cu cât nu este vorba de o lege nouă ci de o modificare a legii deci legea în sine este aplicabilă şi celor ieşiţi la pensie înainte de 2010. Spuneam că HG-ul respectiv a fost ascuns şi folosit pentru ridicarea condiţiilor de muncă a celor care „făceau obiectul” dar nu a fost aplicată nici acelora pe toată perioada ci numai cât s-a considerat necesar ca să „mulţumească” omul. Omul a primit mai mult, sau i-a revenit pensia, altceva nu l-a mai interesat.Iată câteva exemple cu plusuri, minusuri şi staţionări :
Nr.plata                 Cuantum                      Cuantum
mandat                pe L.164/2001              pe L.263/2010
36554255               3.072 lei                        95.952 lei
535516004             4.576 lei                        53.675 lei
56556968                    48 lei                         4.980 lei
52553101               3.466 lei                            410 lei
56561303               5.633 lei                         1.037 lei
04553171               3.072 lei                       12.299 lei
52552044               3.072 lei                         8.168 lei
11551065               3.072 lei                          3.072 lei
17555417               3.072 lei                          3.072 lei
01551089               2.507 lei                          2.507 le
Aceste manevre şi încă altele au fost folosite la calcularea pensiilor, Dobriţoiu le-a sesizat, atâta cât a apucat în scurtul mandat şi a promis că va îndrepta lucrurile. Mulţi s-au bucurat, mulţi s-au îngrijorat că  dacă Dobriţoiu aplică legea, pierd bruma de pensie crescută de Oprea din burtă. Cert este că întregul proces de recalculare/revizuire este un fiasco, L-263 trebuie anulată pentru că însuşi procesul de colectare a datelor a fost un fiasco. Există dovezi, declaraţii ale unora din cei care au fost incluşi în acest proces care au recunoscut că în multe cazuri dădeau cifrele pe ghicite, sau după ureche, aşa ca să nu mai piardă timpul să caute, sau  fotocopiile nu  erau ilizibile, sau nu au găsit documente, sau au confundat nume, sau oboseala şi-a spus cuvântul pentru că s-a lucrat ca „la armată” în contratimp, trebuia să se raporteze finalizarea misiunii.
Că s-au făcut greşeli nu ar fi o problemă, dar să măreşti sau micşorezi pensii în baza unor ordine date verbal pe criterii de partid, deja sună a brăţări şi cel responsabil nu are chef să răspundă. Din cauza asta Dobriţoiu nu a fost lăsat nici să facă publice datele, nici să îşi continue activitatea la apărare. Din cauza aceasta nu a mai fost acceptat un liberal la Apărare şi ministerul a revenit PSD deşi iniţial se dorea a fi luat de UNPR, cerere la care s-au opus însă  liberalii. Dar Oprea a fost numit viceprim-ministru (fără portofoliu?) cu sarcini pe Apărare, dar  şi Interne ca să nu bată la ochi,  ca să nu apară ceva ce ar ştirbi “expertiza” domnului Oprea. De ce Ponta îl acoperă pe Oprea nu mai e un secret pentru nimeni. Pe lângă cumetria ce îi leagă, mai este la mijloc şi trecerea lui Oprea prin toate ingineriile PDL cu care s-a pupat în bot atâta timp, legătura pe care o are cu Udrea încă de când aceasta avea caş la gură, dar şi cu Băsescu, cel care îi ţine dosarele în biroul în care Antonescu nu a vrut să intre. Şi nu numai dosarele lui Oprea sunt acolo, ci şi ale unor “sârbi”. Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei, cuscre cuscre!!
Iată deci că ceea ce a spus acuma Dobriţoiu nu are de ce să bucure. Orice s-ar întâmpla nu este motiv de bucurie, pentru că în ecuaţie mai intră nişte spuse ale unor factori de răspundere care au făcut unele declaraţii cel puţin suspecte.Fără îndoială, domnul Dobriţoiu va încerca să facă cât mai mult posibil, dar ce poate face? Alţii nu vor :
Bunăoară Ponta a spus: “Un mesaj special vreau să-l transmit către acei militari, e vorba de un număr de aproximativ 7.000, din Ministerul Apărării şi încă câteva mii din Ministerul de Interne care au avut de pierdut la momentul recalculării pensiilor. În bugetul pe 2013 şi în mod eşalonat trebuie să îndreptăm şi acest lucru. Cu atât mai mult şi pentru cei 10%-12% avem obligaţia şi în bugetul pe 2013 avem intenţia clară de a-i aduce şi pe ei la nivelul la care ceilalţi colegi în mod meritat au ajuns”.
Asta ar putea să însemne că cei cărora le-au scăzut pensiile de la 3000 lei la 2000 lei, ar putea să se vadă cu ele aduse la nivelul celor cărora le-au crescut de la 1200 la 1400. Ei, ce spuneţi, inteligentă exprimare nu, îmbucurătoare perspectivă.
 La rândul său Domnul Szekely Ianoş, membru al delegaţiei FMI a spus în vară că „nu recomandăm să redeschideţi problema pensiilor” dar nu ca subiect de discuţie, sau ca şi cuantum, ci ca sistem de pensii ocupaţionale. Este clar deci că FMI sau cel puţin domnul Szekey nu dorea pensii ocupaţionale pentru militari.
O altă declaraţie este cea făcută de doamna Câmpeanu înainte de alegeri şi reconfirmată luna aceasta, în care spune că „Noi vom încerca să introducem sistemul de pensii ocupaţionale, care este în toată lumea. Se ştie bine că nu există decât o singură ţară în lume care are sistemul pensiilor militare în sistemul public. Eventual, vom forma un capitol special în lege pentru ei, aşa cum este, de exemplu, în Franţa. Exista o lege cadru, care are mai multe capitole pe diverse profesii. O să studiem acest lucru, dar în orice caz acest fapt nu se va întâmpla anul acesta, ci anul viitor, atunci când considerăm că un guvern care se instalează pe o perioadă de patru ani poate să lucreze în tihnă la o lege şi să o facă corectă” dar nu a uitat să menţioneze că legea nu se va aplica retroactiv.
Dacă mai luăm în calcul şi tangajul declaraţiilor lui Ponta în diferite momente,spunând  ba că atunci când USL va veni la putere va îndrepta toate nedreptăţile guvernelor portocalii, apoi după ce a preluat guvernul că aşteaptă alegerile din toamnă, apoi că nu ne lasă FMI, apoi când Dobriţoiu a fost la negocieri şi a aflat că FMI nu are nici o legătură cu bucătăria internă a bugetului, ba  că nu are datele şi le aşteaptă de la miniştri, apoi când Dobriţoiu i-a spus că are şi datele şi fonduri, că după aprobarea bugetului pe 2013, ajungem la concluzia că aşa zisa rezolvare a problemei pensionarilor militari, este un pod prea îndepărtat.

Hai să încercăm să vedem care ar fi variantele, dacă e să acceptăm idea că se doreşte rezolvarea nedreptăţilor:
  1. Dacă se va merge pe varianta sau concluziile comisiei de audit care a lucrat NUMAI pe Bucureşti şi Ilfov, rezultă că sunt probleme mari, s-au dat cam 500 mii euro lei în plus la pensii unor pensionari, în urma unor calcule după ureche. Ce variante ar urma?
  •  extinderea auditului pe o zonă mai largă până la stabilirea unei concluzii cât de cât generale;
  •  executarea acestuia până la sfârşit pentru a avea în faţă întreaga “afacere”;
  •  lăsarea lucrurilor aşa cum sunt, cu continuarea sau nu a procesului de revizuire;
  •  încetarea procesului de revizuire acum,  anularea pur şi simplu a acestui proces care este total păgubos, iar pentru cei cărora le- a scăzut pensia fie revenirea la cuantumul din 2010, fie menţinerea pensiilor în plată până la apariţia unei alte legi sau verificarea celei actuale;
  •  reluarea procesului de revizuire concomitant cu revenirea pentru toţi la cuantumul pensiilor dinainte de 2010 până la clarificarea sau recalcularea corectă a pensiilor. Aici însă se pune problema celor cărora le-au crescut pensiile prin revizuire pentru că vor solicita aplicarea principiului unui drept câştigat. Lucrurile s-ar complica, pentru că ar trebui luate toate pensiile crescute în recalculare şi verificare şi rezultatele ar putea fi supărătoare pentru foarte mulţi din ei, mai ales clienţii de partid iar Oprea, cel care supervizează prin “expertiza” sa ministerul apărării, nu ar fi de acord;
  • Reluarea procesului de revizuire şi ajustarea sau recalcularea în timp, cu păstrarea actualului cuantum până la recalcularea corectă, fapt ce ar dura cel puţin 2 ani, timp în care ar apărea tot mai mulţi nemulţumiţi;
  1. Dacă Oprea va fi suficient de tare în clanţă, încât să oprească auditul şi să îşi continue opera la care Ponta achiesează tacit:
  • Reluarea procesului de revizuire numai pentru cei cărora le-au scăzut pensiile şi calcularea acestora în baza unui algoritm corect, care să le închidă şansele de a mai acţiona în justiţie, sau să câştige în justiţie, dar s-ar crea inechitate şi discriminare pentru că toţi au dreptul la o calculare corectă şi principială, nu unii corect şi alţii favorizaţi. Această variantă ar fi cea mai convenabilă pentru Ponta şi Oprea, pentru că ar închide practic scandalul şi nu ar mai întreba nimeni de audit.
  • Punerea batistei pe audit, revenirea pensiilor celor cărora le-au scăzut prin revizuire la cuantumul celor din 2010 şi închiderea completă a subiectului. Asta ar însemna un efort bugetar, dar însuşi Dobriţoiu spunea că la Apărare există fonduri, nu e nevoie de fonduri suplimentare, mor suficient de mulţi rezervişti militari care asigură astfel fondurile celor care rămân. Cinic, dar adevărat, dacă datele furnizate de madam Lupu sunt reale. Asta la apărare. La interne nu se ştie încă nici dacă sunt fonduri nici dacă s-au făcut manevre, acolo a fost ministru Dusa, el nu a verificat datele, nu l-a interesat,el  nu face nimic dacă nu primeşte ordin. Probabil din cauza asta a fost adus la Apărare, pentru a egaliza situaţiile. El nu ştie decât să se angajeze că va pune în aplicare ordinele şi sarcinile primite, aşa cum s-a angajat în faţa americanilor cu privire la Deveselu şi în faţa lui Voiculescu cu privire la experţii pentru finanţe. Atâta ştie, atâta face;
3.Dacă se ia în calcul varianta Câmpeanu cu privire la o nouă lege sau introducerea unei anexe la actual lege a pensiilor, anexă care să vizeze pensiile ocupaţionale, lege la care s-a început de fapt să se lucreze la iniţiativa lui Dobriţoiu, ar însemna să se facă concesii, altfel nu se poate. Acestea sunt de mai multe feluri:
  • În primul rând dacă se va respecta cerinţa UE şi principiul de bază al Legii Pensiilor, trebuie să se admită că militarii nu au contribuit la fondul de pensii şi o includere a acestora în acest sistem este o forţare a însăşi esenţei legii, practic o ilegalitate. Urmările ei se văd deja: Legea 329 a dus la scăderea bugetului şi a fondului de pensii, plata ajutoarelor sociale din fondul de pensii a provocat o diminuare drastică a acestuia, disponibilizările, concedierile, tăierile salariale au dus la diminuarea bugetului datorită scăderii sumei colectate din impozite şi la creşterea sumelor necesare plăţii ajutoarelor de şomaj iar recalcularea pensiilor militare a dus la creşterea efortului bugetar dar şi la diminuarea fondului de pensii deoarece acestea se plăteau înainte din bugetul MApN;
  • În al doilea rând, dacă noua lege nu se va aplica retroactiv, aşa cum susţine doamna Câmpeanu şi cum din punct de vedere principial este corect, se vor trezi cu procese în instanţă pe care le vor pierde, pentru că cei nemulţumiţi de Legea 263 vor contesta concomitent în instanţă atât nerespectarea principiului neretroactivităţii pe Legea 263 cât şi aplicarea acestui principiu pe noua lege iar judecătorii vor avea de ales fie să respecte principiul în ambele cazuri şi atunci reclamanţii vor reveni la pensiile pe legea 164 care înseamnă vechiul cuantum şi LEGE OCUPAŢIONALĂ fie să accepte retroactivitatea pe  noua lege, deci includerea lor în noua lege. Cum va ieşi guvernul Ponta din această dilemă?
  • Mai este un aspect asupra căruia va trebui să se facă lumină. Admit că din punct de vedere al calculului pensiei pe noua lege, acesta nu se poate aplica retroactiv, dar în ceea ce priveşte includerea tuturor pensiilor militare în noua lege ca pensii ocupaţionale nu se poate aplica diferenţiat, nu putem avea două categorii de pensionari militari încadraţi în două sisteme de pensii diferite, s-ar crea discriminare şi nici un tribunal din lume nici chiar Zegrean  nu ar avea argumente să conteste discriminarea;
În plus, doamna Câmpeanu a afirmat că noua lege trebuie lucrată “în tihnă” în guvern. Săracii guvernanţi nu pot lucra în condiţii de stress. Să însemne asta că nu se ia în calcul legea pe care a lucrat Comisia coordonată de doamna Sârbu la MApN? Pentru că din informaţiile mele legea era destul de avansată şi în plus avea până în acest moment şi acordul reprezentanţilor MI şi ai pensionarilor din Sistemul Naţional de Apărare. Oare doamna Câmpeanu se gândeşte la alt proiect, altă lege şi încearcă să lungească boala? Mie cam aşa mi se pare.
  1. Dacă s-ar dori cu adevărat rezolvarea situaţiei pensiilor militare, s-ar lua următoarele măsuri:
  • oprirea procesului de revizuire;
  • stabilirea în mod clar şi fără echivoc a ceea ce se doreşte a se face cu sistemul de pensii ocupaţionale, la început de principiu, din punct de vedere politic, apoi s-ar stabili paşi şi măsuri de realizare a unei legi aşa cum se doreşte, eventual continuarea legii începute de Dobriţoiou dacă asta este dorinţa şi nu a fost doar abureală;
  •  repunerea în plată pentru cei cu pensiile diminuate, a pensiilor din 2010 sau recalcularea pe baza unui calcul care să aibă în vedere TOATE DATELE, INTRODUSE CORECT, CU RESPECTAREA LEGISLAŢIEI, INCLUSIV A HG 1019/2010, ÎN AŞA FEL ÎNCÂT SĂ NU EXISTE NEDREPTĂŢI.
  • Exprimarea în mod clar, fără echivoc a punctului de vedere al primului ministru vizavi de toate aceste aspecte, inclusiv legat de auditul din MApN pe problema pensiilor şi măsurile ce se vor lua împotriva celor ce au ordonat, condus, înlesnit, executat procesul de revizuire în mod oneros fără a respecta legea.
  1. Ce va face Ponta? Se va lega de concluziile auditului pentru a mai diminua nişte pensii din cele crescute „din milă”, pentru că are  deja concluziile trase, deci există „fraude” şi situaţia trebuie îndreptată, dar nu se va lega nimeni de oamenii lui Oprea, vor fi „recalculaţi” tot amărâţii care au avut „norocul” să le crească pensiile pentru a creşte popularitatea lui Oprea şi a dovedi că s-a ţinut de cuvânt. Cei cărora le-au scăzut, vor mai avea de aşteptat, pentru că nu e aşa, mai întâi trebuie anulate sau corectate greşelile, ca să aibă eventual de unde să le crească şi lor nu ? Deci ce va urma, va fi o nouă perioadă de tăieri concomitent cu tăierile de sporuri şi drepturi ale activilor şi în asta Oprea este cel mai potrivit, el va tăia ceea ce a dat pentru a-şi menţine  postul şi pentru a-şi acoperi  ingineriile. Auditul va constata că s-au remediat problemele şi oricine va fi la putere va avea în Oprea un sprijin solid pentru „stabilitate” chiar dacă se zvoneşte că s-ar reintegra   în Internaţionala a doua pesedistă. Nimic nu îl va opri să mai plece odată de acasă cu banii de pensie, dacă ţara o va cere. De aceea spuneam eu , nu vă bucuraţi, auditul nu va aduce nimic bun pentru pensionari, doar pentru bugetul lui Ponta.
Părerea mea este că asta se va întâmpla. Celor  care speră că generalul Dobriţoiu va reuşi să îşi impună punctul de vedere în Comisia din Senat şi va face ceva pentru militari fie ei activi sau rezervişti le spun cu părere de rău că îşi fac iluzii. Dacă nu a putut face ca ministru tot ce a dorit sau tot ce a promis nu va face nici ca senator, nu pentru că nu ar vrea ci pentru că nici chiar acolo nu a scăpat de Oprea şi în plus, are un singur vot. Puterea lui este aici mult mai mică decât a avut-o ca ministru. Să nu se uite că legile nu le votează şefii comisiilor din senat, ei decât le verifică, îşi pot pune avizul şi aduce modificări  dar nu este obligatoriu nici să se ţină cont de avizul lor nici să li se accepte punctele de vedere, deci votul îl dau tot şefii de partid care le spun „ginecologilor de serviciu” adică celor responsabili cu ridicarea degetului cum să voteze o lege. Nu vă puneţi mari speranţe, nici Dumnezeu dacă ar fi şef al Comisiei pentru Apărare a Senatului nu ar putea face mai mult.
Dacă se dorea continuarea reformelor lui Dobriţoiu sau rezolvarea cu adevărat a problemei pensionarilor sau armatei, ar fi fost menţinut Dobriţoiu. Interesant este că nici chiar sindicatul Militarilor,  recte mister Dogaru nu doreşte acest lucru pentru că asta ar însemna moartea sindicatului care şi aşa respiră cu aparate, marea majoritate a filialelor au rămas la o treime din numărul de sindicalişti de acum 1 an, dacă întri pe blogurile filialelor vezi apeluri disperate la plata cotizaţiei iar domnul Dogaru, de când Ponta a bătut palma cu Băse,  se îngrijeşte să nu iasă vreun sindicalist la proteste să îi facă probleme, anunţând că are situaţia sub control şi ministrul Duşa este om de încredere, va face totul pentru rezervişti. Să mori de râs. Până acum cerea oamenilor să iasă la „tradiţionala” plimbare de 24 Ianuarie, dar după ce Ponta şi Băse au semnat  contractul ruşinii, domnul Dogaru a devenit pacifist, nu mai vrea proteste. Dogaru a fost cel mai mare duşman al reformelor lui Dobriţoiu pentru că rezolvarea problemei pensiilor l-ar fi lăsat fără jucărie. Cine a fost la adunarea Consiliului filialelor din Bucureşti ştie ce vorbesc. Dogaru s-a purtat cu Dobriţoiu, singurul care a făcut şi a dorit să facă ceva pentru armată, ca şi cum i-ar fi furat cloţa de pe ouă iar atitudinea lui în cadrul comisiei care lucra la noua lege a pensiilor a fost întotdeauna de arţag şi scandal, indiferent ce se spunea acolo.
Undeva  pe bloguri se vorbea de o revoltă a generalilor care se văd ameninţaţi cu pierderea sporurilor şi a normelor de hrană şi echipare. Aiurea, cine să facă scandal, când ştiu toţi cum şi-au obţinut gradele şi funcţiile. Cine să facă scandal, cei care au ajuns înstelaţi cu ajutorul maşinilor  de palincă sau şi-au înscris nevestele, copii, părinţii în UNPR sau alte partide ca să îşi dovedească ataşamentul faţă de putere?  În armată au răsărit ghioceii înainte de venirea primăverii, de fiecare dată.
Dacă adăugăm şi Decizia Nr.1038 din 05.12.2012 a CCR privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-3 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, precum şi a legii în ansamblul său,  ajungem  la concluzia că DE FAPT NIMENI  NU DOREŞTE DREPTATE PÂNĂ LA CAPĂT. Toţi „vor dreptate” numai până la alegeri.
http://www.in-cuiul-catarii.info/2013/01/25/2774-2774

2 Raspunsuri la DREPTATE PÂNĂ LA ALEGERI

  1. Deși semnalezi unele evoluții, care nu au ajuns încă la niciun rezultat, situația nu s-a schimbat deloc de la iscarea ei, acum trei ani. De asemenea, deși dai multe detalii, problema a rămas aceiași de la punerea ei și se referă la trei paliere.
    Cel mai de sus palier este impunerea experimentului de a unifica toate pensiile din România într-un sistem public de asigurări sociale, ce urmează apoi să fie privatizat (falimentat?) ca multe alte „bunuri” ale statului. Până nu se va recunoaște eșecul acestui experiment, care a început cu extragerea magistraților din sistem, prin acțiunea de forță a Curții Constituționale, nu avem ce discuta. Ideea de a se reveni la pensiile ocupaționale, pentru „repararea nedreptăților”, este doar o formă penibilă de a încerca să repari ceva ce nu recunoști că ai stricat. Ar trebui să se recunoască faptul că acest experiment este impus din afară și nu are nimic de a face cu România, care este tratată drept cobai, pentru a se vedea, pe spinarea noastră, dacă privatizarea sistemului public de asigurări sociale este sau nu o soluție la creșterea șomajului și îmbătrânirea populației, cele două cauze economico-sociale ale șubrezirii sistemelor publice de pensii în toată lumea.
    Al doilea palier este cel la care vedem încercarea mascată cu stângăcie de finanțare de la bugetul de stat a sistemului public de asigurări sociale, adică de pensii, care are un buget total separat, prin plata de la acest buget atât a pensiilor pentru militari, polițiști și alții asemenea. Este de mirare că finanța europeană și mondială, care are ca principiu declarat ținerea statului departe de finanțarea sectoarelor economice, fie ele publice sau private, a fost cea care a încurajat, impus și apărat acest demers românesc de deturnare de fonduri. Adică, în loc să plătească direct pensiile militarilor de la bugetul de stat, Guvernul dă banii de pensii pentru militari fondului de pensii, care, apoi, prin casele sectoriale inventate la limita Constituției, virează apoi pensiile beneficiarilor. Din nou, până nu se recunoaște schema asta financiară ca fiind idioată, nu se pot discuta soluții de schimbare a ei.
    Abia pe cel de-al treilea palier, cel mai de jos, putem vorbi de cuantumul pensiilor aflate în plată. Ai descris corect această situație, mergând până la amănunt. Eu aș mai completa că a fost evident, de la început, că procedura este impracticabilă. Așa cum am mai zis, vorbim de o procedură de reconstituire a cărților de muncă pentru mai bine de 80.000 de pensionari din Ministerul Apărării Naționale care nu au avut niciodată o asemenea carte de muncă și nici nu au plătit vreodată contribuții de asigurări sociale. Practic, pentru aplicarea acestei proceduri ar fi fost necesare 2 sau chiar 3 milioane de ore de muncă specializată, ceea ce este un volum imposibil de realizat, indiferent câți „lucrători” au fost mobilizați pentru această misiune. Nici nu putem vorbi de abuzuri sau falsuri intelectuale, pentru că este o eroare de sistem. Singura observație penală este că vorbim de o eroare intenționată, deliberată, făcută de domnul Oprea Gabi personal și dusă la îndeplinire de cozile de topor din subordinea sa. Deci, repararea acestei probleme ține de penal la fel de mult ca de administrativ. Ori, atâta vreme cât domnul Oprea este șeful suprem politic al Armatei, Poliției, Jandarmeriei, Serviciilor de securitate și cine mai viețuiește în acest sector, nici nu se poate vorbi de soluții reale și satisfăcătoare, pentru că nu are cine să le ia.
  2. neacsum
    Hari, eu nu mi-am propus in acest articol sa abordez problema la nivel filosofic, era clar ca ideea in sine a fost o idiotenie. Eu am vrut doar sa arat celor care inca se mai agata de unul sau de altul si care mai stau cu gatul intins asteptand sa vina o barza sa le toarne pe plisc broscuta, ca este inutil sa isi faca iluzii sau sa incerce sa dea vina pe o persoana sau alta, problema pleaca de la cei care au impus sistemul reprezentat si am spus clar ca FMI nu este de acord cu pensii ocupationale pentru militari deci esalonul 1 nu, Ponta nu, asa ca va fi nu. Iar problema aplicarii principiului contributiv la cei care nu au contribuit nici nu mai intra in discutie. Altfel, ai dreptate, totul e o porcarie si tocmai pentru ca sunt legati de FMI care le impune ce sa faca,, pentru ca au introdus un sistem gresit si si-au mai si batut joc de el, culminand cu acte penale in calculare , nu face altceva decat sa imi intarseasca convingerea ca nu se va face nimic pentru ca ar trebui sa recunoasca ca au dat-o in bara pe toate cele 3 paliere. Numai ca eu am spus-o mai pe inteles, sau un pic mai simplu.

sâmbătă, 26 ianuarie 2013

PROIECT MODIFICARE LEGE PENSII 263/2010


PROIECT MODIFICARE LEGE PENSII 263/2010



Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice a publicat, spre dezbatere, 

L E G E
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice
 
 Parlamentul României adoptă prezenta lege.
 
Art. I - Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 102, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: ” (2) Valoarea punctului de pensie se majorează anual cu 100% din rata medie anuală ainflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat.”
2. La articolul 102, după alineatul (2), se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins: ”(21Începând cu anul 2013, indicatorii prevăzuți la alin. (2), utilizați la stabilirea valorii punctului de pensie pentru anul următor, sunt cei definitivi, cunoscuți în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Național de Statistică.”
 3. La articolul 102, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:”(3) În situaţia în care unul dintre indicatorii prevăzuţi la alin. (2) are valoare negativă, la stabilirea valorii punctului de pensie se utilizează indicatorul cu valoare pozitivă.
(4) În situaţia în care indicatorii prevăzuţi la alin. (2) au valori negative, se păstrează ultima valoare a punctului de pensie.”
4. Articolul 170 se abrogă. 2
 
Art. II - În anul 2013 valoarea punctului de pensie este de 762,1 lei.
 
Art. III – (1) Pentru persoanele înscrise la pensie începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, la punctajul mediu anual determinat în condițiile art. 95 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică un indice de corecție calculat ca raport între 43,3% din câștigul salarial mediu brut preliminat, corespunzător anului precedent celui în care se deschide dreptul de pensie, comunicat de Comisia Națională de Prognoză, conform Ordonanţei Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 19 octombrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, și valoarea punctului de pensie în vigoare la data înscrierii la pensie, actualizată cu rata medie anuală a inflației pe anii 2010 şi 2011.
(2) Indicele de corecție se aplică o singură dată, la deschiderea inițială a drepturilor de pensie.
(3) Punctajul mediu anual rezultat în urma aplicării indicelui de corecție reprezintă punctajul mediu anual realizat de asigurat, care se utilizează la determinarea cuantumului pensiei.”
 
Art. IV – (1) Indicele de corecție prevăzut la art. III din prezenta lege, determinat pentru drepturile inițiale de pensie care se deschid în cursul anului 2013 este 1,05 şi se aplică și punctajelor medii anuale calculate pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis începând cu luna ianuarie 2011.
 (2) În situația persoanelor prevăzute la alin. (1), indicele de corecție se aplică asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat în plată în luna intrării în vigoare a prezentei legi.
 
 
 

CORNELIU DOBRITOIU:LA CASA SECTORIALA DE PENSII A MApN , RECALCULĂRI ONEROASE LA BUCUREȘTI si ILFOV

 
CORNELIU DOBRITOIU:LA CASA SECTORIALA DE PENSII A MApN , RECALCULĂRI ONEROASE LA BUCUREȘTI si ILFOV

Auditul și Curtea de Conturi va extinde reevaluarea și la celelalte județe!
Corneliu DOBRITOIU
Dle Puiu,
In primul rând va mulțumesc pt mesaj.
In al doilea rând, la emisiunile Danei Grecu este aprope imposibil sa aduci subiecte noi in dezbatere, in afara agendei acesteia.
In al treilea rand, nu voi ocoli aceasta tema, ea fiind o prioritate pt mine si in capacitatea parlamentara pe care o detin. In acest sens, am dezbătut pe larg subiectul cu noul ministru al apărării, care a reacționat pozitiv, avand in vedere faptul ca sumele necesare se pot deduce in urma clarificării procesului oneros de recalculare a pensiilor.
Pana acum, AUDITUL a constatat, numai din evaluarea modului de recalculare pt pensionarii din Buc si Jud Ilfov, ca MApN cheltuie in plus peste 500 mii de euro pe luna ca urmare a creșterii multor pensii fără documente justificative, sau ca urmare a unor documente false. Deci, având in vedere ca suma necesara pt întregire pensiilor diminuate este de 5 mil euro anual, aceasta ar putea fi acoperita din sumele mărite in mod oneros, iar evaluarea, după cum spuneam acoperă o arie geografica restrânsă, urmand ca Auditul si Curtea de Conturi a ROMANIEI - care din luna Ianuarie este implicata in proces- sa extindă evaluarea asupra tuturor județelor, deci se așteaptă ca se vor economisi mult mai multi bani.
Oricum, de la nivel legislativ, vom accelera procesul de elaborare a noii legi ocupaționale, a unei noi legi a statutului cadrelor militare. Deci, nu voi face niciun pas inapoi pt îndreptarea acestei mizerii generate de derbedeii care ne-au bagat mana in buzunar banditește.
Cu stima,
Corneliu DOBRITOIU
2
5 01 2012

PENSIONARII MILITARI AU ÎNTREBAT ,PONTA A RĂSPUNS LA HOTNEWS

PENSIONARII MILITARI AU ÎNTREBAT ,PONTA A RĂSPUNS LA HOTNEWS

Un pensionar care nu este de acord cu aplicarea retroactivă a OUG nr.1/2013 (!!!???)
utilizator Indignatu
-Stimate domnule prim ministru,
Va scrie un pensionar iesit la pensie in 2012 cu o contributie la pensie de 47 ani.
Lozinca dumneavoastra DREPTATE PANA LA CAPAT se dovedeste a fi NEDREPTATE PANA LA CAPAT. Si sa ma explic:
Legea pensiilor 263/2010 la art. 170 spune ca o singura data la iesirea la pensie se efectueaza o corectie a punctului de pensie -si aplicand datele de la INS rezulta un coefocient de aproximativ 1.15-1.2%.Nu am beneficiat de acest drept legal deoarece guvernul BOC a prorogat-o pana la 01.01.2013.
Cand sa intram in normalitate cu acest articol si sa beneficiem de acesta corectie guvernul dumneavoastra USL prin ordonanta de urgenta nr.1/23.01.2013 reduce acest coeficienet la 0.06% ?????.Din acest moment increderea in USL a disparut si imi dau seama ca sunteti la fel ca si cei care au condus guvernul inainte si regret ca v-am votat.
Oricum imi rezerv dreptul de a cere in justitie dreptatea considerand ca acesta ordonanta de urgenta nu poate fi aplicata retroactiv de la inceputul anului asa cum a fost ea emisa .
cu stima,
roman ion
ploiesti
sincer va doresc sa aveti multe realizari in politica si in viata personala. din pacate pe mine ma-ti dezamagit

2-
standby01

Aveti foarte multe probleme acum si multe din ele sunt, probabil, mai importante decat problema mea si a inca vreo 15-20 de mii de oameni in varsta .

Desi am o retinere in a va aborda prin intermediul unui site ce este condus de persoane care nu au o atitudine prietenoasa fata de dv.(ba dimpotriva!), insist in demersul meu pentru ca desi m-am adresat dv. cu aceasta problema in repetate randuri nu am primit niciodaata nici un raspuns.

Cand veti fi in masura sa indreptati nedreptatea care ni s-a facut de fosta guvernare si care este termenul de care aveti nevoie pentru a va respecta promisiunea facuta in acest sens cu luni in urma ?

Suntem siliti sa batem drumul instantelor de judecata unde suntem plimbati cu lunile si cu anii plus ca mai si cheltuim pentru asta.

Am o parere foarte personala fata de persoanele care nu-si respecta angajamentele.
Sa auzim numai de bine!

3-
militardecariera
Domnule Prim Ministru,

Sunt un pensionar militar care m-am trezit intr-o zi cu pensia diminuata cu 40% in conditiile in care aveam si inca am rate la banca, cheltuieli cu medicamentele, cheltuieli de intretinere toate pe baza unui venit pe care, credeam eu ,ca ma pot baza pentru restul zilelor. Acum ajung sa mananc si doar o masa pe zi si asta cu alimentele cele mai ieftine. Am inca speranta ca veti rezerva aceasta problema si in disperarea mea va rog respectuos sa-mi spuneti concret cat mai am de asteptat pana voi primi pensia din decembrie 2010?! Va multumesc.
4-
costachel
Domnule primministru, sint unul din pensionarii militari afectati de recalcularea pensiilor militare. Stiu ca a-ti promis ferm ca una din prioritatile dv. din momentul ajungerii la guvernare va fi repararea acestei greseli prin emiterea unei OG prin care pensiile diminuate sa revina la cuantumul initial din 2010. Va mai tineti de promisiune? multi dintre noi avem senzatia ca si dv . ne tratati la fel: promisiuni si atit. Dl. ministru Dusa ce parere are despre aceasta situatie pentru ca tace de prea mult timp!


Cu respect!

Raspunsul domnului Ponta

Prin recalcularea pensiilor militare, 90% din pensionarii militari au avut de castigat. Pentru cei circa 15.000 care au de pierdut am discutat si discutam in continuare o solutie care sa nu ii afecteze pe ei 90%. 


http://www.plano10.com/2013/01/pensionarii-militari-au-intrebat-ponta.html

Ghici, ghicitoarea mea! Cine l-a reevaluat pe Oprea?

Ghici, ghicitoarea mea! Cine l-a reevaluat pe Oprea? 

 

Oprea si Ponta. foto presaonline
Uite aşa, se joacă sârba, un pas dreapta, doi la stânga. Prezent mereu în hora guvernării, nimeni altul decât Oprea, se dovedeşte a fii cel mai bun jucător, atât pe stânga, cât şi pe dreapta. Este singurul şef de mafie, din Europa modernă, reevaluat, menţinut şi acceptat la guvernări.

I-a oferit serviciile lui Năstase. L-a reevaluat Băsescu şi, mai nou, Ponta. Deşi iniţial era un trădător, USL-ul i-a solicitat ajutorul, pentru a da jos guvernul ungurenilor. Îl vedem acum ridicat pe scaunul de vicepremier. Nu mă mai miră nimic. Spre exemplu, ca în viitorul apropiat să mai primească o stea. Nedumerirea mea, nu e că o primeşte, ci unde o pune, pe piept, sau pe umăr.

Nu înţeleg de ce să aduci un trădător lîngă tine, când după alegeri şi fără oamenii lui Oprea, se putea guverna lejer? Pare o dilemă aducerea ca vicepremier lângă Ponta. Mulţi nu văd benefică această apropiere, care în timp se va deconta. Mă tem totuşi, că nu mai este un act de voinţă din partea lui Ponta, ci mai de grabă, o impunere din exteriorul coaliţiei. Sunt mulţi din USL, care se simt deranjaţi de înfiinţarea acestui scaun la guvern. Vorbim totuşi de un şef de mafie personală, recunoscut mai de toată lumea. Să-l iei lângă tine, îţi asumi şi pierderile, dar per total probabil, câştigurile sunt mai mari. Să fie câştigurile interesului naţional sau ale intereselor nationale. Totuşi este o nuanţă deloc neglijabilă.

Mulţi l-au crezut un izmenar pe Oprea. Inclusiv CTP-istul presei tatulisciene, cel mai, din cei zece. Încrâncenatul cu fruntea creaţă, a văzut în Oprea un individ care număra izmenele, pentru că atât văzuse Domnia Sa în armată, cât a fost. În pădurea presei româneşti mai întâlnim şi uscături. Ce să-i faci, mama proştilor e mereu gravidă.

Specialitatea intendenţă astăzi, îţi asigură succesul în luptă. Reprezintă o specialitate de o puternică complexitate, cu o mare responsabilitate, care ocupă un loc foarte important în planul operaţional. E prea complicat pentru un CTP-ist, să priceapă calculele, tacticile, ori strategiile din bagajul de cunoştinte ale ofiţerului de intendenţă. Cunoştinţe căpătate de Oprea într-un proces de învăţământ, ce ţi-l poate oferi numai armata. Totuşi, putea să se abţină. Eu nu am avut indoieli, vizavi de capacităţile profesionale, ale lui Oprea, ci faţă de cele morale.

Apelarea lui Năstase la un fost intendant, pentru a gestiona Rezervele naţionale, ne poate duce către multe ipoteze. Findcă numai cine nu ştie, poate rămâne ţeapăn când află, că acestea reprezintă o mină de aur. Legat de rezervele statului, sunt legate şi valori nebănuite de o minte lucioasă, învelită într-o frunte mare şi creaţă, ca a CTP-istului. Ori ce stivă de materiale de acolo, reprezintă un morman de bani, care tot cu motostivuitorul se ridică. În toate judeţele ţării sunt constituite aceste rezerve. Operaţiunile de preschimbare, achiziţie, completare, declasare, casare, etc, se execută într-o gamă largă de proceduri, care pot aduce venituri. Numai la MApN după redimensionarea armatei, există materiale care pot intra într-un circuit pe o gamă largă de proceduri. Atenţie ! şi totul se poate face numai din acte, iar evidenţele suportă mai ales acolo, unde controlul nu poate pătrunde, din cauza întunericului.

Aşa cum am arătat mai sus, eu nu m-am indoit niciodată de capacitatea profesională a lui Oprea, ci de cea morală m-am indoit. Şi cred că nu sunt singurul, care mă indoiesc de această moralitate. Asta se mai întâmplă şi la horă. Când iei la dans trei femei, deja ţinute de alţi bărbaţi, devine o chestiune de moralitate în opnia acelor bărbaţi care le ţin. Şi pentru mine intrarea asta în politică în haina militară, e ca şi cum, ai intra pe uşa bordelului. Asta, nu poate aduce decât un deserviciu armatei. Închipuiţi-vă că acest om a primit patru stele de general, pentru serviciile politice aduse unor puteri politice şi nici-o stea de general nu a luat-o în cazarmă. Va rămâne în istoria armatei, ca unul care a participat în rol de manechin, la ridiculizarea ceremonialului de ridicare în gad, la nivel înalt. A fost deschizător de drum, pentru avansările la bliţ. Prin el, s-a aruncat în derizoriu acest eveniment. Nimeni acum nu mai crede, în corectitudinea avansărilor pe merit, la gradul de general.

Este de înţeles că ceea ce s-a întâmplat în ultimi doi ani, legat de pensiile militare şi corectitudinea stabilirii lor, atârnă şi de gradul de moralitate a acestui personaj.

Nu putem trece peste faptul, că şi-a dorit un electorat de partea lui, pe care nu putea să-l aibă, decât dacă-i stimula. Şi l-a găsit în rândul pensionarilor militari în vărstă şi a foşti militari care au fugit mai tot timpul de regimul cazon. Metoda de calcul inventată de OuG 1/2011, care nu are suport juridic, pentru că în statele de plată ale militarilor nu a figurat o reţinere de contribuţie la un fond de pensii, aruncă în sus, pensiile acestora, ca urmare a folosiri cu totul nejustificat, salariu mediu pe econ. naţ. din perioadele istorice parcurse. Este justificată metoda de calcul pentru civili, acolo unde a existat acestă contribuţie, dar nu în cazul militarilor care au fost remuneraţi după alte pricipii specifice, pe bază de solde. Tind să cred că totul s-a înfăptuit cu bună ştiinţă, pentru că discriminările sunt la vedere, chiar pe alocuri recunoscute de beneficiarii acestor majorări. Unii exprimându-se, că au intenţia să-i pună de o parte în eventualitatea restituirii lor, tocmai ca o confirmare a nefirescului. Este de înţeles faptul, că numai un asemenea individ cu interese politice, putea să facă, ce nu a făcut nimeni timp de 150 de ani. Să dărăme scara valorică şi ierarhică statuată în armată.

Fuga după bani a existat din todeauna şi la militari, cu precădere în comunism, pentru că a oferit o arie largă de activităţi în afara cazărmilor, unde militarii au putut alerga, practicând adesea acest sport. Acum nu mai există posibilitatea de a obţine mai mulţi bani, decât în teatrele de operaţiuni, unde nu se mai îngrămădesc. Dar în comunism a existat o adevărată competiţie pentru a beneficia, pe lângă solde şi de stimulentele destul de substanţiale, din extrabugetare, acordate lunar, trimestrial, semastrial şi anual. Anexa 3 art.8 care nu clarifică în nici un fel natura veniturilor asimilate salariale, încăt, la şi altele, pot fi colectate toate stimulentele acordate, inclusiv cele primite de informatorii securităţii, pentru că tot pe state se achitau, ceea ce este de o imoralitate şi o discriminare nemaintâlnită.

Nu văd de ce unii militari, să aibă o dublă dimensionare a pensiilor, în raport cu cei care au fost selectaţi , pentru asigurarea operativităţi unităţilor luptătoare. Şi iar întreb. Dacă nu ai contribuit la un fond de pensii, de ce calculat punctul de pensie să fie la fel, ca la cel care a contribuit? Presupunând că şi tu ai fi putut contribui. Iauzi… brâul…!

Aloooo! Ponta… întreabă tu mafia personală, care vrea să guverneze-n ţară; Cum ia naştere un punct de pensie, dacă lipseşte elementul juridic? adică contribuţia.

Am şi eu o nedumerire. Ce raţiuni a determinat trecerea Apărării la PSD ?

Scris de Col.(r )Nour Constantin
 
http://militar.infomondo.ro/actualitate/romaneasca/ghici-ghicitoarea-mea-cine-l-a-reevaluat-pe-oprea.html

Raspuns pensii militare dat la 25.01.2013 de Mariana Campeanu

Raspuns pensii militare dat la 25.01.2013 de Mariana Campeanu

Ministrul Muncii Mariana Câmpeanu a declarat ca bugetul pe 2013 asigura plata pensiilor si salariilor celor care depind de minister, dar "orice se poate întâmpla în lumea asta" si de aceea nu se pot da garantii desi Guvernul are un buget de dezvoltare, nu de criza.
În interviul acordat agentiei MEDIAFAX, ministrul Muncii a declarat ca bugetul aprobat de Guvern asigura plata pensiilor si a salariilor, dar a evitat sa dea garantii privind excluderea oricarei posibile probleme legata de asigurarea platii sau de diminuarea pensiilor si salariilor, explicând ca "Nu poti sa stii niciodata ce se întâmpla, orice se poate întâmpla în lumea asta".

Mariana Câmpeanu a mai spus ca prevederea din Codul muncii potrivit careia angajatorii care primesc la munca la negru mai mult de cinci persoane sunt trimisi în instanta nu a avut niciun efect, deoarece în niciun caz nu s-a dispus începerea urmaririi penale. Din acest motiv, ministrul Muncii are în vedere modificarea Codului muncii, considerând ca introducerea unor masuri graduale, înainte de înstiintarea instantei, ar putea fi mult mai eficiente pentru combaterea muncii la negru.

Demnitarul a precizat ca are în vedere si modificarea Legii salarizarii, explicând ca aceasta, daca ar fi aplicata în forma actuala, ar duce la scaderea salariilor pentru anumiti angajati. Ministrul a mai atras atentia ca în legea aflata în vigoare nu au fost introduse toate meseriile. De asemenea, a mai spus Câmpeanu, dupa modificarea actului normativ, toate categoriile de bugetari care se afla în primele cinci trepte de salarizare, inclusiv medicii rezidenti, vor beneficia de majorari salariale.

Pe de alta parte, ministrul Muncii spune ca în acest an ar urma sa se revina asupra deciziei de reducere a pensiilor militare.

Mariana Câmpeanu a mai vorbit în interviul acordat agentiei MEDIAFAX despre Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), precizând ca este sigura, desi nu are garantii 100 la suta, ca platile vor fi deblocate în urma auditului care va avea loc pâna la sfârsitul lunii.

Ministerul Muncii va avea în subordine si Oficiul Român pentru Adoptii, iar modificari legislative sunt anuntate si în acest domeniu. Ministrul Mariana Câmpeanu a precizat, astfel, ca doreste ca procesul adoptiei sa fie scurtat si nu intentioneaza sa deschida adoptiile internationale. "Eu as vrea ca toti copiii români sa ramâna în România", a aratat demnitarul.

Prezentam integral interviul acordat agentiei MEDIAFAX de ministrul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Mariana Câmpeanu:

Reporter: Noua structura a Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vârsnice prevede patru posturi de secretar de stat, unul fiind pentru ministru delegat. Cu ce echipa începeti acest mandat?

Mariana Câmpeanu: Înca nu s-a definitivat echipa, pentru ca abia a aparut hotarârea de guvern. Avem, în acest moment, o numire, în persoana domnului Codrin Scutaru, si asteptam urmatoarele numiri.

Rep.: La sfarsitul acestei luni va fi facut un nou audit privind POSDRU. În opinia dumneavoastra, ce riscuri exista sa fie mentinuta decizia de blocare, fie si partiala, a fondurilor?

M. C.: Eu sunt aproape convinsa ca vom iesi bine în urma acestui audit si vom obtine deblocarea programului si, mai ales, o solutie foarte rapida de rambursare a cererilor pe care deja le-am avut depuse la Comisia Europeana. Sigur, nu pot sa spun de la început suta la suta, pentru ca niciodata nu stii. Se desfasoara o serie de controale pentru cei care au accesat fonduri pe POSDRU, tocmai pentru a corecta neregulile din urma, si aici ne referim la numarul de ore pe care specialistii le-au prestat sau functiile care s-au cumulat, conflictele de interese sau, în cel mai rau caz, si sper sa nu avem probleme de genul acesta, de fraudare a fondurilor europene. Deci noi ne pregatim pe doua planuri: o data sa demonstram ca sistemul este functional si ca, de acum încolo, el asigura o corectitudine a gesionarii fondurilor si, în acelasi timp, verificarea fondurilor care sunt în derulare sau chiar s-au terminat, în asa fel încât sa descoperim daca acolo s-au întâmplat fraude si sa recuperam banii respectivi.

Rep.: Cât la suta din proiectele verificate pâna acum au avut nereguli si cine va plati pentru situatia în care se afla acum POSDRU?

M.C.: Nu se poate face acum o astfel de statistica, pentru ca activitatea este în derulare si am avut mai multe rânduri de controale poate chiar la acelasi program. În functie de finalizarea acestor controale, sigur ca o sa prezentam si o statistica. Legat de cine va plati, v-am spus si anterior, daca în derularea unui proiect s-au produs fraude, vor fi imputate beneficiarului. Daca au fost greseli de sistem, acesta cred ca nu se poate adresa unei persoane si, probabil, se vor suporta de la buget. Daca au fost masuri luate cu intentie, pentru ca un beneficiar sa fie privilegiat, atunci împotriva celor care au luat astfel de masuri ne vom putea îndrepta.

Niciun proiect POSDRU nu va scapa de o verificare completa

Rep.: Exista suspiciuni referitoare la persoane care au fost anterior la conducerea Autoritatii de Management a POSDRU?

M.C.: Atunci când verificam fiecare proiect, îl verificam de la evaluarea initiala care a fost facuta. Si, daca acel proiect nu îndeplinea termenii pentru a fi acceptat, este clar ca acolo s-a produs cel putin un abuz din partea persoanei care a luat decizia.

Rep.: Dar pâna acum ati gasit macar un caz în care sa existe o astfel de suspiciune?

M.C.: Nu as putea sa va spun exact acest lucru, pentru ca am fost angrenati, pâna în acest moment, în alt gen de controale, care au trebuit sa elimine riscurile de a nu fi cheltuieli neeligibile în proiect. Aceasta activitate va fi axata în momentul în care un proiect care este finalizat se verifica aproape în totalitate. Deci niciun proiect, chiar daca a fost terminat, nu va scapa de o verificare completa.

Rep.: Ati afirmat ca Legea cadru de salarizare nu este aplicabila si ca trebuie sa fie modificata, deoarece multe dintre activitati nu au fost prinse în actuala forma a actului normativ, iar nivelul de salarizare nu a fost corelat cu studiile. Ce categorii de salariati ar putea sa aiba cresteri sau scaderi salariale în urma unor modificari?

M.C.: Daca legea am aplica-o acum asa cum este, sunt categorii de persoane, de exemplu cele cu studii de scurta durata, care daca ar fi încadrate pe noile grile de salarizare ar trebui sa piarda la salariu, pentru ca nu s-ar putea încadra nici macar în treapta de salarizare pe care o au în acest moment. De aceea, am spus ca aceasta lege trebuie modificata, pentru ca, pe lânga faptul ca nu se face o corelare pentru fiecare pozitie între studii si nivelul clasei respective, avem si foarte multe categorii de persoane care nu sunt prevazute în acesta lege. Spre exemplu, artistul liric de la Filarmonica nu este cuprins ca profesie. Sau expertii coordonatori, inspector casier sau referent casier. Sunt niste meserii care nu sunt de ieri, de alaltaieri, si totusi ele nu au fost incluse în aceasta lege. Nu mai vorbim de meseriile noi care au aparut si care trebuie sa aiba, de asemenea, un corespondent în clasele de salarizare. În principiu, daca aceasta lege se aplica, cei care sunt la nivele superioare ramân acolo, pentru ca nu poti sa le iei un drept pe care l-au obtinut, dar cei care sunt pe trepte inferioare vor avea cresteri la salariu, în asa fel încât, într-un interval de timp, diferenta aceasta între cel mai mic si cel mai mare salariu sa corespunda prevederilor legale si sa fie 1 la 15. În acest moment, este 1 la mai mult de 30.

Rep.: Ati facut o evaluare sa vedeti ce meserii ar avea de câstigat în urma acestor modificari?

M. C.: Toate categoriile care sunt pe trepte foarte mici de salarizare. Absolut toate categoriile situate în primele cinci trepte de salarizare, unde sunt si asistentii sociali, persoanele care lucreaza în primarii, cei care sunt debutanti. Noi speram sa rezolvam unele probleme începând cu aplicarea legii, de exemplu sa crestem nivelul de încadrare pe o alta clasa de salarizare pentru medicii rezidenti, asa încât de la început sa poata sa beneficieze de un salariu corespunzator. Sunt multe aspecte care trebuiesc facute, nici nu le cunoastem pe toate. Legea va fi din nou pusa în dezbatere publica si fiecare minister si asociatie profesionala vor putea sa mai corecteze din neajunsurile acestei legi. În momentul în care si ea va fi definitivata, si bugetul va putea sa suporte cresterile pentru treptele inferioare de salarizare, probabil va fi si aplicata. Si eu îmi doresc ca acest lucru sa se întâmple cât mai repede posibil.

Rep.: Sindicatele au reprosat FMI, dar si Ministerului Muncii, ca dialogul social s-a transformat într-un dialog de tip comunist, fiind nemultumite ca nu au fost consultate pentru stabilirea salariului minim si s-au trezit în fata unei decizii deja luate. De ce s-a ajuns la evitarea consultarii partenerilor sociali si când ar putea sa ajunga salariul minim la 850 de lei, asa cum doresc sindicatele?

M.C.: Nu cred ca a fost o evitare. În principiu, sindicatele au dreptate. Si nu numai ele. Dialogul social lasa foarte mult de dorit. Sunt domenii în care acesta chiar nu se mai desfasoara, dar ar trebui sa analizam exact conjunctura în care suntem: la finalul unor alegeri, la constituirea Parlamentului si a noului Guvern, în acelasi timp si cu constructia bugetara. Deci am fost contra cronometru, plus discutiile pe care le-am avut cu Fondul Monetar. Niciuna dintre deciziile pe care trebuia sa le luam în acest context nu se putea face într-un timp rezonabil, astfel încât un dialog social sa se desfasoare asa cum era normal. Sigur ca, în momentul în care vom intra într-o normalitate a desfasurarii activitatii, acest dialog social se va desfasura în termeni mai buni. Eu pot sa spun foarte clar, inclusiv la Ministerul Muncii, presati de timp, am anuntat într-un timp foarte scurt ce aveam noi de discutat.

Vrem masuri graduale contra muncii la negru

Rep.: Guvernul Boc a sustinut ca modificarea Codului muncii a fost necesara pentru crearea de noi locuri de munca. Nu stiu în ce masura s-a îndeplinit sau nu acest obiectiv, dar pe de alta parte si dumneavoastra spuneati ca este necesar sa fie modificat, din nou, Codul muncii. Care sunt argumentele dumneavoastra pentru o noua modificare?

M.C.: Locuri de munca noi nu prea s-au înregistrat. Un lucru totusi bun a avut si aplicarea acestei legi: faptul ca a scos la suprafata o anumita categorie de persoane care beneficiau de salarizare pe baza conventiilor si acestea au fost transformate în contracte de munca, asa încât numarul lor, daca te iei dupa înregistrare, sigur, a crescut. Nu s-au creat locuri de munca, dar cel putin au fost trecute în categoria contractelor de munca o serie întreaga de alte forme de salarizare. Codul muncii, în ansamblu, nu putem spune ca este un pas înapoi, însa, ca toate legile care au fost adoptate în pripa, au foarte multe disfunctionalitati, pe care dorim sa le corectam. De aceea, am spus ca o sa încercam sa modificam unele din prevederi, asa încât Codul muncii sa reprezinte un plus pe piata muncii. În Codul muncii este prevazut ca unui cetatean care are mai mult de cinci salariati si nu au forme legale de încadrare i se face dosar penal si este trimis în instanta. Trebuie sa spun ca aceasta masura atât de radicala nu a produs niciun efect. Dimpotriva, faptul ca nu-i dai o amenda consistenta sau ca nu-i închizi activitatea pe o perioada de timp, pâna îsi reglementeaza aceasta greseala, conduce la continuarea acestor activitati. N-am primit nicio nicio sesizare despre vreo urmarire penala. Dimpotriva, toate s-au transformat în neînceperea urmaririi penale. Ca atare, aceasta prevedere atât de drastica si de radicala nu aduce beneficii. Si eu nu cred ca exista vreun ministru al Muncii care sa doreasca sa trimita la închisoare angajatorii. Pentru ca este clar ca locurile de munca de la acel angajator dispar a doua zi. Cred ca trebuie sa gasim solutii graduale ca sa-i determinam pe angajatori sa respecte legea.

Rep.: Prin urmare, ati putea sa introduceti amenzi mai mari sau masuri de încetare a activitatii?

M.C.: Am vrea sa introducem o serie de masuri graduale: amenda care poate sa se repete si în fiecare zi daca urmarim cum îsi desfasoara activitatea acea persoana, închiderea activitatii pe o perioada de timp limitata, pentru a reusi sa înregistreze tot personalul pe care îl are sau daca este o activitate care este redescoperita dupa un timp ca se produce în continuare, atunci putem sa închidem activitatea firmei si pe o perioada mai mare si numai într-un caz care într-adevar reprezinta infractiune, pentru ca acea persoana urmareste, de fapt, sa aiba numai angajati la negru, sa trimitem dosarul si în instanta. Cred ca aceste masuri sunt mai bune decât cea care este prevazuta acum în Codul muncii.

Rep.: Tot în Codul muncii ar urma sa fie introdus si cazierul social pentru agentii economici? Explicati si ce ar presupune acest lucru.

M.C.: Este o masura pe care am introdus-o în programul de guvernare, vom încerca sa introducem un fel de cazier social, dar acesta trebuie discutat cu întreaga societate, adica cu toti partenerii sociali, pentru ca am dori ca firmele care timp de doi ani, pâna la participarea la o licitatie, au fost descoperite ca au practicat munca la negru, sa nu mai aiba acces la licitatia respectiva sau, si mai grav, daca au fost descoperiti ca au exploatat copii. Cred ca astfel de masuri ar putea sa conduca la prezentarea la licitatii a unor firme serioase si mai putin a celor care încearca în orice fel sa faca o evaziune fiscala.

Rep.: Guvernul si-a asumat deja indexarea punctului de pensie. În ce masura este posibila în acest an majorarea pensiilor militare? Spuneati în cadrul audierilor de la Comisii ca a fost "cea mai mare eroare".

M.C.: Cea mai mare eroare a fost faptul ca pensiile din sistemele militarizate au fost introduse în sistemul de pensii publice. În nicio alta tara nu se întâmpla acest lucru. Nicaieri acest personal nu cotizeaza la sistemele de pensii, pentru ca exista o alt fel de remunerare si o alt fel de legislatie pentru pensionare, pentru ca si munca lor este total diferita de a unei persoane civile. S-a pornit cu intentia de a obtine economii din plata pensiilor militarilor si s-au trezit în final ca, de fapt, s-au majorat majoritatea într-un cuantum foarte mare, ceea ce a condus la cresterea deficitului bugetului de pensii foarte mult. La vremea respectiva, cred ca erau vreo 300 de milioane de euro, iar acest deficit se accentueaza. Mai mult decât atât, au creat si o mare nedreptate persoanelor care au fost disponibilizate fortat. Pentru ca, atunci când am intrat în NATO si am facut o armata profesionista, marea majoritate a angajatilor au fost disponibilizati automat. Sigur ca au primit la vremea respectiva niste salarii compensatorii, dar ele au fost persoane tinere, în jur de 40 - 45 de ani, si nu au obtinut un stagiu complet în armata, astfel încât acum, la recalcularea pensiilor, sa obtina o pensie macar la nivelul celei pe care au avut-o. Lor le-a scazut pensia. Deci de doua ori s-a facut o nedreptate: o data ca i-am disponibilizat automat si a doua oara ca un drept câstigat i-a fost diminuat. La aceasta categorie ma refer si pentru ei cautam în continuare o solutie, iar domnul prim-ministru a afirmat ca vom gasi o solutie de rezolvare.

Rep.: În acest an?

M.C.: În acest an trebuie sa gasim.

Acest Guvern a facut un buget nu de criza, ci de dezvoltare

Rep.: Analistii economici spun ca 2013 va fi un an al crizei. Puteti da asigurari ca în acest an exista fonduri pentru plata pensiilor si salariilor si ca nu vor fi diminuate?

M.C.: Bugetul pe care noi îl avem si care s-a aprobat ieri (miercuri - n.r.) în Guvern asigura plata pensiilor si salariilor celor care depind de Ministerul Muncii. La fel, în bugetul consolidat, sunt prevazute aceste fonduri. O tara care nu mai poate sa-si plateasca pensiile si salariile înseamna ca intra în faliment, deci nu cred ca este cazul României. Garantii de genul celor pe care mi le solicitati cred ca sunt de nivel de Premiul Nobel. Nu poti sa stii niciodata ce se întâmpla. Orice se poate întâmpla în lumea asta. Deci nu se pot da astfel de garantii. Ceea ce pot sa va garantez este ca acest Guvern a facut un buget nu de criza, ci de dezvoltare. Si principalul argument este ca eu cred ca este primul buget realist. În loc sa plecam cu cresteri de 2,2 %, de 5%, dimpotriva, am scazut chiar ultima cifra pe care am avut-o, de 1,8%. Am scazut-o la 1,6% crestere economica, tocmai pentru a ne asigura ca ce este prevazut în bugetul actual este rezonabil si se va realiza. Daca cresterea va fi mai mare, atunci cu atât mai bine, o sa avem o rectificare bugetara în plus.

Rep.: Prin programul de guvernare v-ati angajat sa schimbati principiile care guverneaza sistemul public de pensii, prin centrarea pe principiul contributivitatii si al responsabilitatii individuale. Pe de alta parte, ati analizat si cu expertii FMI care au fost efectele actualei legi a pensiilor. Care sunt concluziile acestor discutii? Când va începe reforma si în ce masura va rezolva deficitul la bugetul de pensii?

M.C.: Deficitul la bugetul de pensii este greu de cuantificat, când anume se va rezolva si daca acesta se va rezolva, pentru ca nicio tara din lume nu are excedent la bugetul de pensii. Începând cu Germania sau chiar si state mai dezvoltate, ca Suedia, nu exista un buget excedentar la pensii. Peste tot, o parte din banii alocati pensiilor se asigura de la bugetul general al statului. Ceea ce noi vrem sa facem este sa asiguram o sustenabilitate crescuta a acestui sistem si în tara noastra cu precadere trebuie sa facem acest lucru, pentru ca avem un raport total nefavorabil între un contribuabil si un beneficiar al sistemului de pensii. Sa spunem ca este de unu la unu, cu mici cresteri sau descresteri, ceea ce este un raport total nefavorabil. Deci ce este mai important pentru noi toti este sa cream locuri de munca. În masura în care vom avea mai multi contribuabili, deficitul la bugetul de pensii va scadea. În programul de guvernare de anul acesta am considerat ca toate masurile care sunt luate, începând de la cele fiscale, vor conduce la crearea a 50.000 de locuri de munca noi în anul acesta. În legatura cu noul sistem pe care îl propunem, este o discutie foarte grea, este o discutie care trebuie sa aiba loc dupa ce vom face o serie de simulari în ceea ce priveste perioada necesara pentru trecerea la un alt sistem de pensii. Este o schimbare cu 180 de grade a modului de a realiza bugetul, de a-l consuma si, mai ales, de a asigura o trecere de la un sistem la altul, care se face în circa 18-20 de ani. Deci în primul rând trebuie sa facem niste simulari, dupa care sa avem discutii la nivel politic, dupa care sa avem o dezbatere publica si sa spunem ce ne dorim din punct de vedere politic. Ne-am angajat ca în acesti patru ani sa parcurgem aceste etape. Cu Fondul Monetar nu am discutat înca acest lucru, pentru ca misiunea Fondului Monetar a fost sa închida un program si sa vada daca ne-am încadrat în el.

Rep.: De la sfârsitul anului trecut, ministerul a preluat în subordine si Oficiul Român pentru Adoptii. Dumneavoastra ati spus deja ca trebuie modificata legislatia si în acest domeniu. Ce intentionati sa modificati? Urmariti si o redeschidere a adoptiei internationale?

M.C.: Înca Oficiul nu a ajuns în subordinea ministerului. Abia a aparut ordonanta care facea aceasta trecere si hotarârea de guvern în care este prevazuta preluarea. În termen de 15 zile, o sa preluam acest Oficiu. Eu m-am exprimat vizavi de Legea adoptiilor înainte ca Oficiul sa treaca în subordinea ministerului, pentru ca am avut si la cabinetul parlamentar, dar si de când am devenit ministru, foarte multe reclamatii legate de procedura foarte greoaie de adoptie, de faptul ca sunt unele prevederi interpretabile, în sensul ca un viitor parinte nu are dreptul sa-si aleaga un copil, ci numai i se prezinta niste copii si nu stiu care sunt criteriile care fac ca cei care gestioneaza aceasta problema sa prezinte exact copiii care ar putea sa fie compatibili. Sigur, am înteles ca exista un program care face artificial acest lucru, dar faptul ca acest proces este atât de greoi m-a facut sa-mi exprim aceasta dorinta, la cererea celor interesati, sa analizam si sa schimbam acolo unde este cazul. În nicun caz nu este vorba de deschiderea adoptiilor internationale, pentru ca, din moment ce noi nu suntem în stare sa rezolvam cererile din tara, nu stiu cum am face..., sau probabil ca s-ar reusi sa se rezolve mai repede cele din strainatate, si nu-mi doresc acest lucru. Eu as vrea ca toti copiii români sa ramâna în România.

Vom face câteva modificari în Legea pentru protectia copilului

Rep.: Se vorbeste de ani de zile despre neajunsurile din sistemul de protectie a copilului si, în ultima perioada, am vazut cazuri tragice, de copii morti în incendii, din cauza parintilor pe de-o parte, dar si din cauza felului superficial în care asistentii sociali fac anchetele sociale. Stim ca Ministerul Muncii a început, din 2011, un audit al sistemului de protectie sociala. Avem niste concluzii? Care sunt prioritatile?

M.C.: Nu stiu exact la ce fel de audit va referiti, probabil ca el exista. Noi am facut foarte multe campanii adresate copiilor. Chiar în vara trecuta, am facut campanii de verificare a companiilor care folosesc munca copiilor. Am facut campanii pentru a vedea ce se întâmpla cu copii din maternitati, am facut campanii cu violenta în familie, cu precadere împotriva copiilor si, nu în ultimul rând, îmbunatatirile pe care le aducem Legii pentru protectia copilului pentru a veni în sprijinul lor. Vom face câteva modificari care sa protejeze copilul ai carui parinti sunt în strainatate, sa protejeze copiii care sunt folositi în activitati sportive sau artistice, pentru a evita exploatarea lor. Avem masuri de protectie împotriva parintilor care, din anumite interese materiale, nu se gândesc la interesul copilului atunci când se despart si acesti copii trebuie protejati. Trebuie sa încercam sa asiguram o exercitare a autoritatii parintesti de catre ambii parinti, chiar daca un copil este lasat în grija unuia dintre parinti, si vrem sa crestem atributiile si chiar sa introducem sanctiuni împotriva autoritatilor locale care nu-si fac datoria. În legatura cu incendiile, am vorbit si cu vicepremierul Dragnea ca în toate videoconferintele pe care le are cu prefectii sa-i atentioneze pe acestia sa revigoreze si activitatea aceasta. În viitor, încercam sa facem un program de cooperare interministeriala, pentru ca foarte multe dintre masurile care pot fi luate în sprijinul copiilor depind de mai multe ministere. Vom încerca sa facem un protocol de colaborare, pentru a identifica masurile pe care le vom putea lua împreuna. Prima discutie o vom avea cu Ministerul Sanatatii, dupa ce se termina ancheta cu ce se întâmpla cu copii din maternitati.

Rep.: Dincolo de aceste probleme care tin de familie, exista o problema, pe care nu putem sa o negam, la nivelul autoritatilor locale. Stim foarte bine ca dincolo de lipsa de personal, în unele cazuri, este si o problema a felului în care sunt pregatiti oamenii care merg sa întocmeasca o ancheta sociala. Ce putem face în cazurile acestea?

M.C.: Chiar astazi, în operativa pe care am avut-o cu cadrele de conducere din minister, s-a ridicat aceasta problema si va trebui, în masura în care noua forma de organizare administrativa va permite, sa folosim mai eficient personalul din domeniu, sa gasim acele forme care sa conduca la o gestionare mai buna a acestor probleme. Va dau un exemplu. Într-o comuna unde sunt de la trei la maxim sapte persoane într-o primarie, persoana care are în atributie asistenta sociala mai are si registrul agricol si alte activitati. Niciodata nu o sa poata sa cuprinda aceasta activitate si nici nu i se da importanta cea mai mare, asa încât sa fie prima activitate pe care o desfasoara. În acelasi timp, cred ca este o activitate care nu se desfasoara 24 de ore din 24 si ca atare am putea sa gasim o forma ca o persoana care se ocupa de asistenta sociala sa serveasca mai multe primarii. Sunt intentii, as vrea sa nu le luati acum ca un angajament, pentru ca sunt intentii pe care doresc sa le discut cu toti ministrii interesati si sa gasim cea mai buna forma. Poate ca domnul vicepremier Dragnea are solutii mai bune, pentru ca se gândeste la o reforma administrativa serioasa, în care serviciile la nivelul autoritatilor locale sa fie dezvoltate mult mai bine.

Rep.: Ati introdus în denumirea ministerului persoanele vârstnice. De ce a fost necesar acest lucru? Înseamna asta o aplecare mai mare pentru dezvoltarea politicilor pentru aceasta categorie de persoane?

M.C.: Eu cred ca numai prin introducerea acestui termen în denumirea ministerului deja perceptia populatiei se poate schimba. Este primul lucru pe care-l dorim, ca o persoana vârstnica sa nu mai fie privita ca un batrân inutil care trebuie dat deoparte din viata sociala. Noul concept, de persoana activa pe tot timpul vietii, trebuie sa prinda contur si în România. O persoana poate sa fie folositoare societatii si dupa momentul în care a iesit la pensie. Sunt atâtea activitati de voluntariat care se pot desfasura, mai ales în asistenta sociala, iar aceste persoane pot fi angrenate în aceste activitati. Spre acest lucru as vrea sa ma îndrept, dar si spre dezvoltarea serviciilor pentru persoanele în vârsta care nu se mai pot deservi singure.

Rep.: Exista, din punctul dumneavoastra de vedere, unul sau mai multe obiective prioritare ale programului de guvernare USL care, daca nu ar fi îndeplinite, ar putea sa duca la destramarea aliantei?

M.C.: Nu cred ca este o problema din punctul de vedere al guvernarii. Eu nu cred ca exista niciun ministru în acest Guvern care sa nu doreasca ca acest program sa fie îndeplinit. Întotdeauna pericolele vin numai pe linie politica. Eu cred ca, din punct de vedere al programului de guvernare si al seriozitatii cu care fiecare ministru îsi abordeaza obiectul de activitate, nu este un
 pericol.