Accesand lik-ul <http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=13122> puteti vedea traseul legislativ al “PL-x nr. 164/2013-Proiect de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională”. Pe scurt legea privind reintregirea pensiilor militare la nivelul de plata din decembrie 2010.
Pe ultimul rand este scris-
“27.06.2013 trimitere
la Presedintele României pentru promulgare”.
Iata ce inseamna
promulgarea legii de catre presedinte.
Dupa votare,orice lege este inaintata
sefului statului,pentru promulgare.
Promulgarea este actul prin care
Presedintele Romaniei autentifica si investeste legea adoptata de Parlament cu
formula executorie si dispune publicare ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ca act juridic,promulgarea exprima
dreptul puterii executive de a supune actul adoptat de puterea legislativa unui
control atat din punct de vedere al naturii dispozitiilor cuprinse in lege, cat
si din punct de vedere al constitutionalitatii acesteia.
Trebuie retinut ca Presedintele nu poate
refuza promulgarea pur si simplu.
Refuzul nejustificat de promulgare poate
fi considerat o abatere a Presedintelui de la una dintre indatoririle sale
constitutionale.
In ceea ce priveste termenul de lege,
trebuie precizat ca sunt supuse promulgarii toate cele trei categorii de legi:
legi constitutionale,legi organice si legi ordinare.
Toate celelalte acte pe care le adopta
camerele,in comun sau separat, nu trebuie supuse procedurii promulgarii.
Promulgarea se face prin decret semnat
de Presedinte.
Conform
prevederilor art. 77 din Constitutie, promulgarea legii se face in termen de
cel mult 20 de zile de la primire, Presedintele Romaniei putand cere o singura
data reexaminarea legii.
De asemenea, textul constitutional
prevede ca, daca Presedintele a cerut reexaminarea legii sau verificarea
constitutionalitatii acesteia,
promulgarea legii se face in cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate
dupa reexaminare sau de la primirea deciziei Curtii Constitutionale, prin care
i s-a confirmat constitutionalitatea.
Prin urmare, promulgarea unei legi de
catre seful statului roman, constituie o parte componenta, obligatorie a
procedurii de elaborare si adoptare a unui proiect de lege.Presedintele
Romaniei are dupa cum am mentionat, doar dreptul se cere Parlamentului o
singura reexaminarea legii sau verificarea constitutionalitatii legii.
Reprimind proiectul de lege el este
obligat sa-l semneze.
Nu poate fi vorba de un refuz al
semnaturii proiectului de lege, intrucat dreptul de a legifera, deci de
adoptare sau refuz de adoptare a unui proiect delege, este de competenta
exclusiva a Parlamentului care nu imparte cu nimeni aceasta competenta
constitutionala.
In acest sens, putem considera ca sunt
si dispozitiile legii fundamentale din art. 61, alin. 1: „ Parlamentul este
organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare
a tarii”. Sursa: http://www.scrigroup.com/istorie-politica/stiinte-politice/PROMULGAREA-LEGII-DE-CATRE-PRE72219.php
Legea
24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative la art.10,pct. (2) prevede : ”Legile se publica imediat(in
Monitorul Oficial al Romaniei-n.m.) dupa
promulgare, insotite de actul prin care au fost promulgate.”
Primirea
actelor în vederea publicării în Monitorul Oficial, Partea I şi Partea a II-a,
se realizează prin intermediul biroului de la sediul Guvernului. Sursa: http://www.monitoruloficial.ro/