Sursa:E-mail-ul trimis de Filiala Timișoara, Filialei Sector6 București.
Am
solicitat și avem aprobarea președintelui filialei de a posta Comunicatul Filialei Timișoara pe
blogul Filialei Sector 6.
COMUNICATUL BIROULUI OPERATIV AL FILIALEI 1 TIMIŞOARA A SCMD*
În perspectiva apropiatei şedinţe a Consiliului Naţional al Reprezentanţilor –
2014, care are înscrisă pe ordinea de zi modificarea Statutului SCMD, membrii
Biroului Operativ al Filialei 1 Timişoara a SCMD constată cu îngrijorare şi
dezamăgire preocuparea insistentă a actualei condiceri centrale a SCMD de
prezervare a stării de fapt şi de drept actuale din sindicat, acţionând cu
perseverenţă împotriva oricăror schimbări de natură organizatorică şi
statutară, schimbări ce sunt impuse de realitatea actuală şi reclamate de marea
majoritate a membrilor de sindicat prin reprezentanţii lor statutari.
Pentru realizarea acestui demers dăunător viabilităţii puterii organizaţiei,
sunt folosite metode şi tactici variate de la persuasiune la manipulare şi
impunerea voinţei unilateral, ignorând sau repingând orice propunere de
schimbare, cu argumente nefondate, preferându-se o cosmetizare a statutului
actual cu o restrângere şi mai accentuată a prerogativelor organelor
teritoriale sindicale şi o concentrare şi mai mare a competenţelor în favoarea
unei anumite categorii de membri ai SCMD.
În aceste împrejurări, membrii Biroului Operativ al Filialei 1 Timişoara,
conştienţi de pericolul menţinerii unui statu-quo nedemocratic, considerăm că
se impune cu necesitate obiectivă completarea, modificarea şi adaptarea
statutului SCMD la cerinţele actuale, înlăturarea prevederilor nelegale
şi neconstituţionale pe care le conţine în prezent şi completarea cu prevederi
de lărgire a democraţiei interne, astfel cum sunt reflectate în propunerile de
modificare şi completare prezentate şi pe baza proiectului întocmit de filiala
noastră în cooperare cu alte filiale din zonă şi din ţară.
Având în vedere aceste considerente, formulăm următoarele :
PRECIZĂRI
A. Cu privire la modificarea şi completarea statutului
1.
Pentru corecta
informare, în vederea acordării unui vot în cunoştinţă de cauză, solicităm
difuzarea pentru consultare şi a VARIANTEI 2 de proiect de statut, care
cuprinde şi modificări propuse de Filiala 1 Timişoara şi prezentate în formă
coerentă Departamentului Juridic al SCMD încă din luna august a.c., precum şi
modificările propuse de alte filiale.
Este inadmisibilă, inacceptabilă, impardonabilă şi total nedemocratică
ignorarea acestui demers şi prezentarea numai a proiectului elaborat sub
oblăduirea Biroului Operativ Central (BOC).
2 Actualul
statut conţine prevederi nelegale şi neconstituţionale, neobservate de instanţa
care a judecat cererea pentru dobândirea personalităţii juridice a SCMD,
astfel:
a). Dacă ne referim numai la drepturile membrilor fondatori prevăzute la art.6
al.2,3 şi 4, observăm că nici Legea 54/2003 cu privire la sindicate şi nici
Legea 62/2010 cu privire la dialogul social, nu conţin dispoziţii speciale
pentru membrii fondatori.
Legea nu instituie nici privilegii nici discriminări,
contrare principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor în faţa legii şi
autorităţilor publice, consacrat de articolul 16 aliniatul 1 din Constituţie.
Acelaşi principiu se aplică în orice organizaţie sindicală, unde principiul
egalităţii în drepturi trebuie să fie sacrosant. Nu pot exista într-o
organizaţie sindicală membri care să aibă drepturi privilegiate şi peste
competenţele organelor de conducere alese democratic.
Actualul statut consacră membrilor fondatori drepturi privilegiate de a fi
membri ale organelor de conducere, încălcând şi dreptul de a alege şi pe cel de
a fi ales al celorlalţi membri ai sindicatului.
b). Potrivit dispoziţiilor art. 6 al.2 din Legea 62/2010, „Clauzele statutare
contrare legilor în vigoare sunt nule de drept”.
Aceasta înseamnă că prevederile art.6 al. 2,3 şi 4 din statut, privitoare
la membrii fondatori, nefiind prevăzute de Legea 54/2003 şi nici de Legea
62/2010 dar fiind şi contrare dispoziţiei art. 16 al.1 din Constituţia
României, sunt lovite de nulitate absolută.
Orice hotărâre luată de aceşti membri fondatori sunt nule de drept şi vor fi contestate
în instanţă.
c). În sprijinul menţinerii acestor prevederi nelegale şi neconstituţionale, se
încearcă invocarea cu viclenie de către conducerea SCMD a prevederilor actului
constitutiv, în care sunt prevăzute drepturile speciale ale membrilor
fondatori, ceea ce ar împiedica
modificarea statutului în acest sens.
Este o susţinere falsă, netemeinică şi nelegală; nici Legea 54/3003, nici Legea
62/3010 nu fac nicio referire la vreun act constitutiv ci la procesul-verbal de
constituire a sindicatului, semnat de membrii fondatori. De asemenea, legile
mai înainte invocate nu prevăd ce trebuie să conţină acest proces-verbal de
constituire.
Procesul-verbal de constituire al SCMD conţine în mod abuziv prevederi nelegale
şi neconstituţionale, care au fost transferate în statut. Menţinerea acestor
prevederi în statut au adus şi aduc grave atingeri democraţiei interne de
organizaţie, facilitând formarea unor grupuri în afara cadrului legal, ceea ce
împiedică orice iniţiativă şi concentrează puterea de decizie în mâna unui
număr restrâns de persoane.
Pentru modificarea prevederilor actualului statut, membrii CNR trebuie să înţeleagă
faptul că între procesul-verbal de constituire şi statut nu există niciun raport
de subordonare, ca de exemplu între Constituţie şi lege, aşa cum netemeinic se
susţine.
Prin urmare, modificarea statutului nu este condiţionată de prevederile procesului-verbal
de constituire, iar în acest sens sunt clare şi dipoziţiile art. 20 din Legea
62/2010, care nu impun şi nu fac nicio trimitere la actul constitutiv. Iar dacă
însăşi Constituţia României se poate modifica, este greu de înţeles de ce nu
suportă intervenţii statutul SCMD !
B.
Cu privire la alegerea organelor de conducere ale SCMD
Art. 12 din actualul
statut prevede, printre altele, şi ”dreptul membrilor de sindicat de a alege şi
de a fi ales în mod liber în organele de conducere”. Acest drept este însă
contrazis şi limitat de dreptul membrilor fondatori (art. 9 al. 4 pct. b)
de a alege ei Comitetul Director, din care fac parte de drept, aşa cum fac
parte de drept şi din CNR (art. 19 al. 1).
În vederea înlăturării acestei prevederi contradictorii şi pentru a asigura
desfăşurarea democratică a alegerilor, care să exprime voinţa majorităţii
membrilor de sindicat, actualul statut trebuie modificat şi completat şi
în sensul propunerilor noastre.
Pentru aceasta este necesară crearea cadrului statutar şi organizatoric coerent
şi adecvat de depunere a candidaturilor şi a platformelor-program pentru
funcţiile alese de CNR.
Numai în acest fel va fi respectat dreptul statutar de a alege şi de a fi
ales al oricărui membru de sindicat.
Prin adoptarea noului statut modificat şi completat şi conform propunerilor
noastre, sperăm că vor fi înlăturate jocurile de culise, se va lărgi cadrul
democratic şi va fi posibilă accederea în organele de conducere a celor mai
capabili membri ai SCMD.
Având în vedere
aspectele semnalate, considerăm că existenţa SCMD este un factor pozitiv în
peisajul socio-politic actual, dar el trebuie să se întemeieze pe legalitate,
pe corectitudine, pe deschidere democratică, pe voinţa membrilor săi şi pe
activitatea organelor sale de conducere, care trebuie să servească
interesul sindicatului în ansamblul său.
TIMIŞOARA Preşedintele Filialei 1
Timişoara a SCMD
13.10.2014
Col.(r)
Radu
AROMÂNESEI
* NOTĂ: referirile din
Comunicat se bazează pe prevederile statutului aflat în vigoare, şi nu la
modificările propuse de BOC.